ayat gerok2

m@k mmg suka bercerita walaupun citer m@k jEm@h x menarik pown..tapi korang baca je taw! ^_^

Monday, January 30, 2012

Tanda Kenabian RASULULLAH SAW

m@k jEm@h dah mula berceloteh..jom baca!macam menarik larh!! =D Salam ukhuwah buat para sahabat yg dikasihi.. Marilah berzikir memuji Allah dan berselawat kepada Rasulullah SAW.. ^^ 


"Saya melihat tanda kenabian di antara kedua pundak Rasulullah SAW, iaitu daging berwarna merah sebesar telur burung merpati" 
(Riwayat Tirmidzi,Muslim dan Ahmad)

"Bibi membawa saya menhadap Nabi SAW. Bibi berkata, 'Wahai Rasulullah! Saudaraku ini sakit'. Maka baginda mengusap kepalaku dan medoakan keberkahan utk saya, lalu baginda berwudhu, kemudian saya meminum bekas air wuhdu baginda. Setelah itu, saya berdiri di belakang baginda, seketika saya melihat tanda kenabian baginda di antara dua pundak baginda, bentuknya seperti kancing tirai"
(Diriwayatkan oleh Sa'ib bin Yazid r.a)

"Ketika Rasulullah saw baru tiba di Madinah, Salman al-Farisi mendatangi baginda dengan membawa meja makan berisi kurma seraya meletakkannya di hadapan baginda. Rasulullah saw bertanya, 'Wahai Salman, apa ini?' Salman menjawab, 'ini adalah sedekah utk mu dan para sahabat mu.' Maka baginda menjawab, 'Bawalah kurmamu ini. Sungguh kami tidak (boleh) menerima sedekah.' Salman pun membawanya. Keesokkannya, Salma membawa kurma yg sama seraya meletakkn di hadapan baginda. Baginda kembali bertanya, 'Salman, apa ini?' Salman menjawab, 'Ini adalah hadiah utk engkau. maka baginda berkata kepada para sahabat baginda, "berkumpullah (utuk makan)!' Saat itu Salman melihat tanda kenabian di punggung Rasulullah saw. Maka ia pun beriman kepada baginda. Setelah itu, Rasulullah saw membeli sebidang tanah dari seorg yahudi dengan harga sekian dirham utk ditanami pokok kurma. Di tanah itulah Salman bekerja utk menyara hidupnya sendiri. Seluruh pohon kurma ditanam sendiri oleh Rasulullah saw kecuali sebatang pohon yg ditanam oleh Umar. Rasulullah saw bertanya, 'Ada apa dengan sebatang pohon ini? Umar menjawab, 'Wahai Rasulullah, sayalah yg menanamnya.' Seketika, baginda segera mencabut pohon itu lalu menanamnya kembali. Maka pohon itu berbuah pada tahun itu juga"
(Diriwayatkan oleh Abu Buraidah r.a)








amacam??best tak??freely LIKE ok! ^_^

0 kata-kata mereka:

Da chosen one..

sEmangaT isLaM

my spiRiTS~~